FUNCTIE IN HET PROJECTTEAM - MARC VAN DEN STEEN

Marc levert als polyglot, geaggregeerde en managementconsultant met internationale ervaring een toegevoegde waarde voor diverse projecten.  Bij projecten in het onderwijs neemt hij tevens de dagelijkse leiding op zich en is hij het concrete aanspreekpunt.


Personalia

 

Naam

Marc Van Den Steen

 

Nationaliteit

Belg

 

Geboortedatum

22 april 1958

 

Adres

Muggenberglei 263, 2100 Deurne

 

Telefoon

03/366.24.82

 

GSM

0472/86.00.93



Diploma's en opleidingen

Universitair onderwijs:

 

Universiteit Gent

Licentiaat in de Germaanse filologie, Zweeds- Engels, met de grootste onderscheiding, 1976-1980

Geaggregeerde hoger secundair onderwijs, 1982

     
 

Universiteit Uppsala, Zweden

Master in Zweedse literatuur, 1981-1982

Andere opleidingen:

 

Volkshogeschool Ry, Denemarken        

Deense cultuur en maatschappijstudie, herfst 1980

  Management Center Europe Management training, 1985-1987
  Management Center Europe verkoops- en onderhandelingstechnieken, 1992  
  IFL, Stockholm School of Economics      ervaringsgericht management, 2002-2006
  Flanders District of Creativity GPS facilitator, creatief denken binnen bedrijven


Beroepskwalificaties

---
zaakvoerder HEALTHY GROWTH adviesbureau: augustus 2006 tot heden

 

Elishout Project voor de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), Brussel

   
 

Analyse van de organisatiestructuur en voorstel tot uitwerking van een nieuw organisatiemodel voor de algemene diensten van scholencampus Elishout.
De algemene diensten omvatten 82 medewerkers en ondersteunen de onderwijsinstellingen.

   
 

Doelstelling was de werking van die diensten te optimaliseren en daardoor hun toegevoegde waarde te vergroten. Marc werkte dit project uit in team met Odette Vermeir, in opdracht van het adviesbureau workwise.

   
 

De VGC was uiterst tevreden met het resultaat en apprecieerde met name de grote betrokkenheid van Marc en Odette en de excellente relatie die ze opbouwden met de stuurgroep binnen de VGC, met de directie en met de medewerkers binnen de scholen.

   
 

Workshops strategische besluitvorming

   
 

Marc brengt 8 tot 12 directieleden van niet concurrerende multinationale ondernemingen 3 maal per jaar samen voor een 24u workshop. Een van de leden legt een bedrijfskritische kwestie voor aan de groep en krijgt advies van de andere groepsleden.  Marc faciliteert de dialoog en past hierbij een beproefde methodiek van probleemoplossend denken toe, waarbinnen 2 divergerende en 2 convergerende fases tot concrete oplossingen leiden.

   
 

Volgende firma’s werden met een probleemstellingen tijdens deze workshops geholpen:
 

 
Volvo Construction Equipment
M-Real
Electrabel
Pfizer
Astra Zeneca
Indaver
First Data Corporation
 


Omwille van de confidentialiteit van deze workshops ( vaak beursgenoteerde bedrijven)  kunnen we hier niet ingaan op de concrete resultaten.
Een indicator van de kwaliteit van de begeleiding door Marc is wel dat de deelnemers sinds 2004 tot de dag van vandaag blijven intekenen op deze denksessies en daar dus op jaarbasis 72 u voor reserveren in hun zo al overladen agenda's.

   
  Sinds 2008 past Marc dezelfde methodiek toe voor Vlaamse KMO's . Zo leidde hij in juni 2008 sessies voor AS Adventure  en  Eco-City
   
 

Going Green project Proximus

 

Studie van impact van kamerplanten op de luchtkwaliteit en ziekteverzuim bij een Proximus call center 

   
 

Scholengroep Ant1gon (1) Gemeenschapsonderwijs: juni 2007- heden

 

Begeleiding van diverse scholen op basis van het zandloperkwaliteitssysteem. Dit is een uitgebalanceerd kwaliteitssysteem specifiek ontwikkeld voor organisaties die met integrale kwaliteitszorg wensen te starten. Het betreffen volgende scholen:
 

 
Basisschool deKring Antwerpen
Dé Kunsthumaniora
Atheneum Berchem
Atheneum Antwerpen
Basisschool De Spits Antwerpen
Tehuis De Spits Antwerpen
BS Parkschool Wilrijk
   
  Scholengroep Mechelen (5) Gemeenschapsonderwijs: vanaf juni 2009
  Begeleiding van diverse scholen op basis van het zandloperkwaliteitssysteem. Dit is een uitgebalanceerd kwaliteitssysteem specifiek ontwikkeld voor organisaties die met integrale kwaliteitszorg wensen te starten. Het betreffen volgende scholen:
 
Basisschool Atheneum Keerbergen
Lyceum Mechelen
CVO Crescendo Mechelen
CVO Meviza (voorbereiding op vrijwillige fusie met CVO Crescendo Mechelen)

---
PROGRAMME DIRECTOR, IFL Stockholm  School of Economics: februari  2002  - november 2006

  Middle management ontwikkelingsprogramma´s op maat uitwerken en  begeleiden bij onder andere Fortis en SKF Duitsland. Centraal thema: implementeren van de nieuwe bedrijfsstrategie.
Werven van deelnemers en leiden van workshops met bedrijfsleiders en marketeers uit  Astra Zeneca,  Bekaert, Rockwell, Reed Elsevier, CSC en Volvo (VCE). 

---
DIRECTOR CUSTOMER SERVICE CENTRE EUROPE, Allienté : november 2000 – augustus 2001

 

Opstarten en leiden van een Europese helpdesk voor HP, Lucent Technologies en Agilent gebruikers van Ariba Smartbuy intern aankoopsysteem. 

---
CUSTOMER CARE MANAGER , Leisureplanet :  juni 1999 – september 2000

 

Internet reisreserveringssysteem Leisureplanet.com met Yahoo!  en CNN als partners.
Manager van een team van 24 customer care agents en 3 supervisors dat wereldwijd 24u op 24 ten dienste stond van het LP clienteel.

---
CUSTOMER SERVICE MANAGER BENELUX, Amadeus Benelux: juni 1998- juni 1999    

 

Leiden van een helpdesk en  trainingsafdeling die 500 Benelux reisagenten ondersteunen bij hun gebruik van het Amadeus reisreserveringssysteem.
Herstructureren van de Benelux-afdeling.

---
BUSINESS CONSULTANT (als bediende): september 1997 – mei 1998

  ICSAT: documenteren van ACE, reserverings- en back office systeem, van maart 1998 tot mei 1998
Ring Ring Company
: project voor 50 personen call centre Canal+, van september 1997 tot december 1997.

---
SENIOR ACCOUNT MANAGER, TEIN Telecom : augustus 1996 – juli 1997

 

Marketing van Rockwell ACD / CTI telefonie en data oplossingen voor call centres in de Beneluxmarkt.


---
CALL CENTER CONSULTANT, LeisurePlan: januari 1996 – juli 1996

 

Korte termijnopdracht om wereldwijd call centre op te starten voor televerkoop aan hotels van Internet reserveringssysteem.

---
DIRECTOR RESERVATIONS SALES, ITT Sheraton: april 1984 - december 1995

 

Van 2004 tot eind 2005, eerst projectleider en daarna operationeel manager van een nieuw centraal reserveringskantoor in Cork, Ierland dat de Sheratonkantoren in Brussel, Londen, Milaan en Bahrein vervangen heeft.
 

 

Sinds 1990 , directeur van  4 centrale reserveringskantoren in de 4 voornoemde steden met in totaal 45 medewerkers, een omzet van 40 mio $ en een budgetbeheer van 4 cost centres voor een totaal van 3,7 mio $

   
 

Sinds 1985, manager van het Brussel reserveringskantoor met 12 medewerkers en bedienden ten dienste van bedrijven, reisbureaus en individuele klanten die reserveringen wensen te maken voor de 440 hotels uit de Sheratonketen wereldwijd.

   
 

Sinds 1984, Reservations Sales Agent, continu 6 talen gebruikend voor klanten uit Benelux, Frankrijk, Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland.

---
SALES EXECUTIVE, Bank J. Van Breda : augustus 1983 – maart 1984

 

Prospectie van KMO-klanten voor bankkantoren in Aalst, Dendermonde en Gent.


---
LERAAR ENGELS, Nationale Bank van  Belgie:  januari 1983 – juni 1983

 

mondeling en schriftelijk Engels onderwijzen aan bankpersoneel in het kader van een RVA-stage.